Rust in je hoofd

1

 

 

Dit is de start van een serie aan tips en tricks om je omgeving, hoofd en hart op te schonen in het kader van het streven naar rust.
Van binnen en buiten.

 

 

Vernieuwen of veranderen?
Het is fijn om elk jaar de kans te krijgen dat vanaf nu alles anders kan, dat je het leven kan vernieuwen. Dat is vaak de reden voor de goede voornemens. Vanaf nu wordt alles beter en wordt ik blijer. Het kan werken, echter zien we vaak de teleurstelling. Het is helemaal niet nodig om alles te vernieuwen, als je stap voor stap werkt aan een kleine verandering in je persoonlijke stijl ( hoe je omgaat met dingen, manier van aanpak etc.) en je veilige omgeving ( eindelijk eens die oude meuk weg).

Veranderen duurt wel even maar als je het stap voor stap doet is de kans op duurzaamheid groot.

Om te doen
Een drukke week en geen tijd / zin om alles op te ruimen. Neem eens een minuut de tijd en kijk naar de ruimte om je heen. Wat staat er waar je je aan stoort? Een meubelstuk of een stapel werkdocumenten, afwas?
Meestal is de grootste drempel het begin- het lijkt een hele berg. Neem er vandaag 5 minuten de tijd voor om te beginnen. Wat kan je doen dat het iets minder dwars zit binnen die tijd?

Om over na te denken
Iedereen heeft wel iets in zijn kast liggen, in de woonkamer staan of ergens weggestopt wat eigenlijk niet meer nodig is of sterker nog, wat je helemaal niet meer leuk vindt.
Waarom zou je het bewaren? Wat is de reden dat je het nog niet hebt weggedaan?

Piekeren
Het nadenken of wat er nog allemaal moet gebeuren wil maar niet stoppen. S’avonds op bed blijft je hoofd maar ratelen. Leg een pen en papier naast je bed. Schrijf vervolgens alles op wat je nog zou moeten of niet hebt gedaan. Je kan de gedachten zo beter los laten zonder bang te zijn iets te vergeten.
Nog beter: pak een klein boekje, dan heb je ook geen rondslingerende papiertjes.

De wijze keuze maken
Dit is een lastige waar we dagelijks mee geconfronteerd worden. De wijze keuze is een combinatie van het kiezen vanuit een rationeel oogpunt en de emotie. Helemaal het een of het ander doen zal je niet gelukkig maken. Ga op zoek naar de juiste combinatie. Dit is meestal overeenkomend met je buikgevoel- of te wel je kiest met je hart ( dit zit ergen tussen het hoofd en gevoel in).

Stil staan
Maak de tijd om een moment stil te staan (of te zitten).

  • Neem er een kop koffie, thee, chocolademelk bij.
  • Neem de tijd om het drankje te proeven.
  • Neem er de tijd voor om heel bewust dit drankje op te drinken.
  • Proef de smaak en de consistentie.
  • Blijf even alleen bij het drankje en wees bewust van je omgeving, maar doe even niets anders dan het drankje opdrinken.
  • Neem waar hoe je zit en waar je zit, geniet van het moment.

Over welk onderwerp wil je meer horen? Ik ben benieuwd wat jouw ervaringen zijn hiermee.

Heb je aanvullingen en ideeën? Laat het ons horen!

2018-01-17T16:12:47+00:00